Hoe prikkel je de taal- en schrijfvaardigheid van leerlingen in je taalles? Hoe vergroten creatieve schrijfopdrachten de leesmotivatie van leerlingen? En hoe kun je met fragmenten uit jeugdliteratuur leerlingen meer schrijfplezier bieden? Afgelopen vrijdag gaven we een workshop tijdens de landelijke studiedag Levende Talen.

We lieten docenten van het middelbaar en voortgezet onderwijs spelen met onze oefeningen. We hadden stapels  jeugdliteratuur en poëzie in verschillende talen meegenomen. Daaruit kozen ze telkens een boek of bundel waarmee ze aan zelf aan de slag gingen. Want, we kunnen uren vertellen over hoe creatief schrijven en leesmotivatie elkaar versterken, zelf ervaren is leuker én verrassender. We lieten ze schrijven tussen de regels, gingen op woordenpicknick en schrapten of ons leven ervan af hing. In deze workshop laat Tools voor taal je creatief schrijven en spelen met taal. Daarin leggen we een verbinding met fragmenten uit poëzie en jeugdliteratuur. Het enthousiasme was groot. Bij de docenten en bij ons.

Alle docenten kregen na afloop een hand-out, zodat ze direct in hun eigen klassen aan de slag kunnen. Wat hebben we toch een mooi vak!